<p>Iată de ce preotul „umblă cu icoana” înainte de Crăciun Èi când a apărut această tradiÈie. Mergerea cu icoana este nu doar un act misionar, dar Èi o colindă, spun preoÈii.</p>
<p><strong>De ce preotul „umblă cu icoana” înainte de Crăciun</strong></p>
<p>Sunt multe tradiÈii de Crăciun, printre care Èi cea a umblatului cu icoana. Este vestirea unei mari bucurii, adică a NaÈterii Domnului, pe străzi, pe uliÈe, prin curÈi Èi prin case, este un fel de slujbă în afara zidurilor bisericii, spun preoÈii.</p>
<p>Umblatul cu icoana pentru a vesti NaÈterea Domnului este o rânduiala foarte veche, care ar data încă din primele secole ale creÈtinismului, încă de pe când sărbătoarea NaÈterii Domnului Èi cea a Bobotezei se sărbătoreau împreună în ziua de 6 ianuarie, potrivit crestinortodox.ro.</p>
<p><strong>Mergerea cu icoana este, aÈadar, un act misionar, dar Èi o colindă, spun preoÈii.</strong></p>
<!-- WP QUADS Content Ad Plugin v. 2.0.93 -->
<div class="quads-location quads-ad1" id="quads-ad1" style="float:none;margin:0px;">

</div>

<p>Nu este o zi anume când preotul începe să facă asta. În funcÈie de mărimea parohiei, acest obicei începe mai devreme sau mai târziu. De exemplu, la sate, poate începe Èi cu două zile înainte de Crăciun, dar la oraÈe, unde parohiile sunt mai mari Èi credincioÈii mai numeroÈi, preoÈii încep chiar Èi cu o săptămână mai devreme de Crăciun, potrivit sursei menÈionate mai sus.</p>
<p>Icoana trebuie să fie aceea a NaÈterii Domnului, iar preotul, îmbrăcat cu epitrahilul pe el, porneÈte împreună cu un dascăl la drum, cântă Troparul NaÈterii Domnului Èi oferă credincioÈilor să sărute icoana. Preotul intră în casele oamenilor Èi îi binecuvântează, întărind astfel legătura cu comunitatea lui.</p>
<p><strong>Despre Icoana NaÈterii Domnului</strong></p>
<!-- WP QUADS Content Ad Plugin v. 2.0.93 -->
<div class="quads-location quads-ad3" id="quads-ad3" style="float:none;margin:0px;">

</div>

<p>Icoana NaÈterii Domnului este una dintre cele mai bogate icoane ale Bisericii în elemente dogmatice, biblice sau din istoria apocrifă. În această icoană se îmbină elemente din Evanghelia după Luca (în care se vorbeÈte despre iesle, prezenÈa îngerilor, a păstorilor) Èi din Evanghelia după Matei (prezenÈa magilor, a stelei), dar Èi elemente din textele apocrife, în special Protoevanghelia lui Iacov (momentul spălării Pruncului Hristos).</p>
<p>Forma actuală a icoanei NaÈterii Domnului (cu foarte puÈine variaÈii), datează din secolul al XV-lea, deÈi se bazează pe surse mult mai vechi, ca profeÈiile Vechiului Testament, relatările din Noul Testament Èi din Protoevanghelia lui Iacov, a relatat doxologia.ro.</p>
<p>Icoana este împărÈită în trei registre, care la rândul lor sunt împărÈite în trei părÈi astfel, potrivit sursei menÈionate mai sus:</p>
<!-- WP QUADS Content Ad Plugin v. 2.0.93 -->
<div class="quads-location quads-ad4" id="quads-ad4" style="float:none;margin:0px;">

</div>

<p><strong>1. Registrul superior simbolizează lumea cerească:</strong></p>
<p>Stânga â Îngerii care Îl slăvesc pe Dumnezeu;<br />
Centru â Steaua cu raza călăuzitoare Èi muntele cu stâncile lui aspre;<br />
Dreapta â îngerul care vesteÈte păstorilor NaÈterea Domnului.</p>
<p><strong>2. Registrul central simbolizează unirea dintre divin Èi uman:</strong></p>
<p>Stânga â magii care aduc daruri Pruncului;<br />
Centru â Pruncul Hristos, Maica Domnului, peÈtera, ieslea, boul Èi asinul;<br />
Dreapta â păstorii.</p>
<p><strong>3. Registrul inferior simbolizează umanitatea:</strong></p>
<p>Stânga â Dreptul Iosif Èezând îngândurat;<br />
Centru â diavolul deghizat într-un păstor;<br />
Dreapta â moaÈele Salomeea Èi Zelemi spălând Pruncul.

De ce preotul „umblă cu icoana” înainte de Crăciun
