ValentinaVNB

De ce preotul „umblă cu icoana” înainte de Crăciun

<p>Iat&abreve; de ce preotul „umbl&abreve; cu icoana” înainte de Cr&abreve;ciun și când a ap&abreve;rut aceast&abreve; tradiție&period; Mergerea cu icoana este nu doar un act misionar&comma; dar și o colind&abreve;&comma; spun preoții&period;<&sol;p>&NewLine;<p><strong>De ce preotul „umbl&abreve; cu icoana” înainte de Cr&abreve;ciun<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<p>Sunt multe tradiții de Cr&abreve;ciun&comma; printre care și cea a umblatului cu icoana&period; Este vestirea unei mari bucurii&comma; adic&abreve; a Nașterii Domnului&comma; pe str&abreve;zi&comma; pe ulițe&comma; prin curți și prin case&comma; este un fel de slujb&abreve; în afara zidurilor bisericii&comma; spun preoții&period;<&sol;p>&NewLine;<p>Umblatul cu icoana pentru a vesti Nașterea Domnului este o rânduiala foarte veche&comma; care ar data înc&abreve; din primele secole ale creștinismului&comma; înc&abreve; de pe când s&abreve;rb&abreve;toarea Nașterii Domnului și cea a Bobotezei se s&abreve;rb&abreve;toreau împreun&abreve; în ziua de 6 ianuarie&comma; potrivit crestinortodox&period;ro&period;<&sol;p>&NewLine;<p><strong>Mergerea cu icoana este&comma; așadar&comma; un act misionar&comma; dar și o colind&abreve;&comma; spun preoții&period;<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<&excl;-- WP QUADS Content Ad Plugin v&period; 2&period;0&period;93 -->&NewLine;<div class&equals;"quads-location quads-ad1" id&equals;"quads-ad1" style&equals;"float&colon;none&semi;margin&colon;0px&semi;">&NewLine;&NewLine;<&sol;div>&NewLine;&NewLine;<p>Nu este o zi anume când preotul începe s&abreve; fac&abreve; asta&period; În funcție de m&abreve;rimea parohiei&comma; acest obicei începe mai devreme sau mai târziu&period; De exemplu&comma; la sate&comma; poate începe și cu dou&abreve; zile înainte de Cr&abreve;ciun&comma; dar la orașe&comma; unde parohiile sunt mai mari și credincioșii mai numeroși&comma; preoții încep chiar și cu o s&abreve;pt&abreve;mân&abreve; mai devreme de Cr&abreve;ciun&comma; potrivit sursei menționate mai sus&period;<&sol;p>&NewLine;<p>Icoana trebuie s&abreve; fie aceea a Nașterii Domnului&comma; iar preotul&comma; îmbr&abreve;cat cu epitrahilul pe el&comma; pornește împreun&abreve; cu un dasc&abreve;l la drum&comma; cânt&abreve; Troparul Nașterii Domnului și ofer&abreve; credincioșilor s&abreve; s&abreve;rute icoana&period; Preotul intr&abreve; în casele oamenilor și îi binecuvânteaz&abreve;&comma; înt&abreve;rind astfel leg&abreve;tura cu comunitatea lui&period;<&sol;p>&NewLine;<p><strong>Despre Icoana Nașterii Domnului<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<&excl;-- WP QUADS Content Ad Plugin v&period; 2&period;0&period;93 -->&NewLine;<div class&equals;"quads-location quads-ad3" id&equals;"quads-ad3" style&equals;"float&colon;none&semi;margin&colon;0px&semi;">&NewLine;&NewLine;<&sol;div>&NewLine;&NewLine;<p>Icoana Nașterii Domnului este una dintre cele mai bogate icoane ale Bisericii în elemente dogmatice&comma; biblice sau din istoria apocrif&abreve;&period; În aceast&abreve; icoan&abreve; se îmbin&abreve; elemente din Evanghelia dup&abreve; Luca &lpar;în care se vorbește despre iesle&comma; prezența îngerilor&comma; a p&abreve;storilor&rpar; și din Evanghelia dup&abreve; Matei &lpar;prezența magilor&comma; a stelei&rpar;&comma; dar și elemente din textele apocrife&comma; în special Protoevanghelia lui Iacov &lpar;momentul sp&abreve;l&abreve;rii Pruncului Hristos&rpar;&period;<&sol;p>&NewLine;<p>Forma actual&abreve; a icoanei Nașterii Domnului &lpar;cu foarte puține variații&rpar;&comma; dateaz&abreve; din secolul al XV-lea&comma; deși se bazeaz&abreve; pe surse mult mai vechi&comma; ca profețiile Vechiului Testament&comma; relat&abreve;rile din Noul Testament și din Protoevanghelia lui Iacov&comma; a relatat doxologia&period;ro&period;<&sol;p>&NewLine;<p>Icoana este împ&abreve;rțit&abreve; în trei registre&comma; care la rândul lor sunt împ&abreve;rțite în trei p&abreve;rți astfel&comma; potrivit sursei menționate mai sus&colon;<&sol;p>&NewLine;<&excl;-- WP QUADS Content Ad Plugin v&period; 2&period;0&period;93 -->&NewLine;<div class&equals;"quads-location quads-ad4" id&equals;"quads-ad4" style&equals;"float&colon;none&semi;margin&colon;0px&semi;">&NewLine;&NewLine;<&sol;div>&NewLine;&NewLine;<p><strong>1&period; Registrul superior simbolizeaz&abreve; lumea cereasc&abreve;&colon;<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<p>Stânga ‒ Îngerii care Îl sl&abreve;vesc pe Dumnezeu&semi;<br &sol;>&NewLine;Centru ‒ Steaua cu raza c&abreve;l&abreve;uzitoare și muntele cu stâncile lui aspre&semi;<br &sol;>&NewLine;Dreapta ‒ îngerul care vestește p&abreve;storilor Nașterea Domnului&period;<&sol;p>&NewLine;<p><strong>2&period; Registrul central simbolizeaz&abreve; unirea dintre divin și uman&colon;<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<p>Stânga ‒ magii care aduc daruri Pruncului&semi;<br &sol;>&NewLine;Centru ‒ Pruncul Hristos&comma; Maica Domnului&comma; peștera&comma; ieslea&comma; boul și asinul&semi;<br &sol;>&NewLine;Dreapta ‒ p&abreve;storii&period;<&sol;p>&NewLine;<p><strong>3&period; Registrul inferior simbolizeaz&abreve; umanitatea&colon;<&sol;strong><&sol;p>&NewLine;<p>Stânga ‒ Dreptul Iosif șezând îngândurat&semi;<br &sol;>&NewLine;Centru ‒ diavolul deghizat într-un p&abreve;stor&semi;<br &sol;>&NewLine;Dreapta ‒ moașele Salomeea și Zelemi sp&abreve;lând Pruncul&period;&NewLine;

Distribuie pe:
Exit mobile version